Cases en projecten

Lees hieronder enkele voorbeelden van Oploscafé en de Momentum Method. Niet elk project heeft een volledige implementatie nodig, maar de basis is altijd dezelfde. 

Connect - Collect - Choose - Create - Commit - Celebrate. 

Connecteren - Visualiseren - Momentum

-> de gebruikte foto's zijn opzettelijk licht geblurred. En matchen niet altijd de case die er naast staat. Marketing is belangrijk, integriteit is belangrijker.

Momentum Method

Nieuwe strategie? 

Wanneer er van hogerhand een nieuwe strategie wordt opgelegd, is het belangrijk om te weten hoe die wordt opgepikt.

25 HR-directors van een groot container- en shipping bedrijf werd samengeroepen in Antwerpen. Iemand van C-level hield een korte intro van 35 minuten over het nieuwe beleid dat zou worden gevoerd en welke impact het zou hebben op ieders KPI's.

De aanwezige HR-directors kruisten hun armen, knikten met een "uhu" en de man die de boodschap bracht vertrok weer.

"En hoe ga jij hier aan bijdragen?"

Werd er gevraagd. Iedereen had een mening, er werd beleefd geventileerd en Oploscafé mocht de brokken lijmen.

Want niemand zag het echt zitten.

Na een pittige voormiddag en een vruchtbare voormiddag lagen er echter een paar zeer mooie roadmaps op tafel, met heel concrete actiepunten:

  • Grote doel van de nieuwe strategie werd opgesplitst in kleinere deeldoelen
  • Belangrijkste knelpunten kwamen naar boven per deeldoel
  • Voor elk van deze deeldoelen werd een utopische en een dystopische roadmap uitgetekend.
  • Het hele team kwam in consent samen en ging strijdvaardig buiten: samen kunnen we dit doen lukken!

Familiebedrijf met een informele structuur

Verschillende generaties management en weinig tot geen formele structuur staan groei en vernieuwing in de weg.

Hoe weet je of iemand in het bestaande team past? Hoe kunnen we dat doen zonder dat nieuwe mensen gillend weglopen? En hoe kunnen we dat doen zonder dat het huidige team vertrekt?

Een team dat even sterk als broos is. Dat er al jaren staat, en waar niet te veel voor moet veranderen. Delicaat. 

De vraag was heel helder: hoe kunnen we formaliseren wat er in dit team leeft en hoe kunnen we dat borgen en activeren?

In een sessie van 3 uur kwamen we tot volgende output:

  • De waarden van het team vastgelegd
  • Praktische invulling voor het activeren van die waarden
  • Duidelijkheid over de groeiplannen van het team
  • Meer verbondenheid tussen "den bureau" en "de plaatsers" 

Grote plannen, te weinig focus 

Een digitaal bureau met heel veel expertise, verdeeld over heel veel knappe koppen. Door de digitalisering van de markt, merken ze dat er iets aan hun focus ontbreekt. Het management maakt een plan, maar wil dat toetsen met het team.

Zoals bij veel bedrijven groeide dit team heel organisch. Projecten kwamen aangewaaid, kennis werd aangetrokken en zo werd het team heel goed in heel veel. Zonder echte focus, zonder echte specialisatie.

Op basis van een paar zeer scherp gestelde toekomstscenario's ontvouwde zich een pittige discussie waarbij de nadelen van de huidige situatie werden afgewogen tegen de voordelen van een mogelijke verandering. En vice versa.

Output van de meeting:

  • Helder beeld van de diversiteit van het team
  • Duidelijk waardekompas
  • Goede afwegingen van de verschillende scenario's
  • Waardevolle input voor het managementteam om de toekomst vorm te geven.

Outcome van de meeting:

  • Veel begrip in het team voor de voorgestelde keuzes / opties 


Wissel van de wacht!

Wanneer de Raad van Bestuur (RvB) van een sectororganisatie de fakkel wil doorgeven.

Sinds de oprichting van de sectororganisatie was de RvB niet meer gewisseld. Zij voelden zelf dat het tijd as om de fakkel door te geven, en dus zochten (en vonden!) zij nieuwe leden.
Maar!

Times are a-changing, zong Bob Dylan. En niets is minder waar. De nieuwe leden van de board hielden er wel wat nieuwe ideeën op na, de sector is in de loop der jaren sterk veranderd en wat doen we met de legacy en best practices die zijn opgebouwd?

De namiddag eindigt met volgende output:

  • Overzicht van wat er de afgelopen jaren gebeurde -> legacy!
  • Sector in kaart gebracht, met een "score". Ideaal om de doelgroep opnieuw te definiëren.
  • Best practices in bruikbare vorm gegoten
  • Duidelijke agenda en roadmap voor de komende maanden

Consent over het jaartraject

September is voor veel bedrijven en belangenorganisaties hét moment om de agenda voor het komende werkjaar vorm te geven.

Maar hoe stel je een programma op dat door iedereen wordt gesmaakt? Waar iedereen zich in kan vinden?
Hoe betrek je iedereen, zodat niet alleen de luidste stemmen worden gehoord en niemand aan silent quitting moet doen?

Je stelt "gewoon" de vraag

Maar dan niet zo gewoon. Je zorgt voor een veilige omgeving, zorgt dat iedereen aan bod komt en dat er concreet wordt doorgewerkt.

Resultaat?

  • Teamcohesie
  • Consent over het programma
  • Concrete topics en invulling